Utskrivet 2017-10-20

Till navigering

Pedagogiskt bildmaterial med manual

[Hälsosamtal på BVC]

Grunda Sunda Vanors pedagogiska bildmaterial syftar till att främja och öka barnets delaktighet i hälsosamtalet om hälsosamma levnadsvanor. Bilderna är delvis abstrakta för att stimulera till fritt tyckande och tänkande för barnet. Texten nedanför bilderna är tänkt att vara ett stöd för dig som håller i hälsosamtalet. Genom att använda bilderna i samtalet med barnet ges möjlighet till att ta del av barnets perspektiv, och av barnets erfarenheter. Du får därmed en inblick i hur barnet upplever, tänker och känner i hälsofrågor. Bilderna kan användas från 2,5 års ålder och anpassas efter barnets mognad. För vissa barn kan det innebära att du som barnhälsovårdspersonal använder några av bilderna och för andra används alla bilderna.

En intervjustudie gjordes 2015 med sex sjuksköterskor i ett projekt som implementerade Grunda Sunda Vanor hälsosamtalsmodell. Studien innebar en beskrivning av sjuksköterskornas erfarenhet av att arbeta med Grunda Sunda Vanors hälsosamtalsmodell vid barnets fyraårs hälsobesök på BVC. Sjuksköterskornas hälsosamtal präglades av ett hälsofrämjande förhållningsätt, om mötet och samtalet tillsammans med det pedagogiska bildmaterialet. Resultatet visade bl.a. att hälsosamtalmodellen hade utvecklat och främjat hälsosamtalet samt att bildmaterialet hade varit en dörröppnare i hälsosamtalen med barnen. Barnen pratade mer än tidigare och samtalen hade blivit både enklare och bättre.
Beskrivningen som följer är exempel på hur materialet kan användas.

Skriv ut bilderna nedan

  1. Sätt pekaren på valfri bild - klicka.
  2. Högerklicka - välj skriv ut eller spara bilden på din dator.

 

 

 

Frukt och grönt

"Har du sett! Här kommer frukt och grönsaks figurer."

"Känner du igen någon av dem?" - "Vilken då?"

"Figurerna ser glada ut, kanske ska de leka någonting eller vad tror du?"

"Har du smakat på någon av dem?"

"Vilken var godast?"

Fikonet är en frukt som kan leda till funderingar "Vad tror du att det är för frukt?" Några barn benämner den som lök och andra en melon. Fortsätt att uppmuntra barnet genom att exempelvis svara "Ja det har du rätt i, det kan det ju vara". Om det passar kan du berätta vad andra tror att det är.

Barnet kan även ges möjlighet att räkna antalet frukter "Hur många figurer är det som leker på stranden, vill du försöka räkna hur många det är?"

Reflektera svaren, sammanfatta och bekräfta!

Tallriksmodellen

"Här kommer maten springande... men vad är det för matfigurer?"Känner du igen några av dem?"

"Det ser ut som de ska hoppa in på... Var tror du de ska hoppa in?"

"Är det något som brukar vara på din tallrik?" "Vilken mat gillar du bäst?"

Här finns tre basfärger på tallriken, låt barnet benämna färgerna.

Reflektera svaren, sammanfatta och bekräfta!

Handmodellen

"Här kan man se hur mycket mat som kan vara lagom att äta till lunch och middag."

"En hand av exempelvis, kött-fisk-ägg, en hand ris-pasta och en hand grönsaker-frukt."

"Hur stor är din hand?"

"Hur stor hand har mamma/pappa?"

Handmodellen innebär att tallriken "delas" i tre lika stora delar, där varje tredjedel motsvarar barnets hand. Här kan det vara roligt för barnet att rita av sin och förälderns hand och jämföra liten med stor.

Reflektera svaren, sammanfatta och bekräfta

Dryck

"Här tittar trollet på när kannan häller upp något att dricka i glasen och undrar – Vad kan det vara i kannan?

"Vad tror du det är i kannan?"

"Vad kan det vara i glasen på bilden?"

"Vad tycker du om att dricka?"

"Vad brukar du dricka?"

Reflektera svaren, sammanfatta och bekräfta

Tänder

"Oj vilka fina tänder trollet har!"

"Hur många tänder har du - ska vi räkna?"

"Trollet borstar tänderna med tandkräm- ser du skummet?"

"Tandborsten står bredvid och ser trött ut och trollet sitter i sängen, undra om de precis har vaknat eller ska gå och lägga sig? Vad tror du?"

"Det kan ju vara både och, för en tandborste behöver borsta tänderna både morgon och kväll."

"När brukar tandborsten borsta dina tänder?"

Reflektera svaren, sammanfatta och bekräfta.

Aktiviteter - stillasittande

"Här gör barnen olika saker. Vad tycker du ser roligast ut?"

"Brukar du göra några av dessa saker?

"Vilken då?"

"Vad gillar du att göra allra mest?"

Barnet sitter i knät och lyssnar på en saga - här ges möjlighet för uppmuntran till att läsa med och för barnet.

Reflektera svaren, sammanfatta och bekräfta

Aktiviteter - utelek

"Här gör barnen olika saker. Vad tycker du ser roligast ut?"

"Brukar du göra några av dessa saker?

"Vilken då?"

"Vad gillar du att göra allra mest?"

Reflektera svaren, sammanfatta och bekräfta

Sömn

"Vad tror du Trollet gör?"

"Det verkar som om trollet drömmer något"

"Har du drömt någon gång?"

"Vill du berätta om någon dröm?"

"Du vill kanske rita något du drömt om?" "

"Hur brukar du göra när du ska sova?"

Reflektera svaren, sammanfatta och bekräfta

Övrigt

Bildmaterialet ger även utrymme för att integrerar andra delar av vad som ingår vid hälsobesöken på BVC. Ett exempel är bild 7 - utelek, där barnen hoppar studsmatta med skyddsnät. Här får man naturligt in ett samtal om barnsäkerhet.

"Vad är det som är bra här på bilden när barnen hoppar på studsmattan?"

 

PIXI-boken

 

PIXI-bok för utskrift (pdf) 

 

Du kan också beställa PIXI-boken direkt till din barnhälsovårdscentral. Fyll i beställningsformuläret via länken nedan och mejla det till: linda.m.hakansson@skane.se


Beställningsformulär för PIXI-boken

Revideringsdatum:
2017-08-09
Manusförfattare:

Linda Håkansson Distriktssköterska Barnhälsovård Region Skåne och Blekinge

Faktagranskare:

Ann-Charlotte Lilja, vårdutvecklare, Barnhälsovården, Jönköpings län

Illustratör:

Carin Carlsson, Ritbolaget, Malmö

Till ämnesöversikt