Psykomotorisk utveckling 5 år
Anamnes, observation, utförande, bedömning av moment, avvikelser och åtgärder för barn 5 år.
Vid 5-årsbesöket sker vid behov uppföljning av utveckling/kommunikation/språk, initialt i det egna BHV-teamet. För de barn där barnhälsovården tidigare initierat insatser gällande utvecklingen följs dessa upp vid besöket. Kontakt med förskolan, efter föräldrarnas medgivande och/eller närvaro, är nödvändig för att kunna göra en så fullständig uppföljning som möjligt. Innehållet i uppföljningen är beroende av lokal överenskommelse/samverkan mellan barnhälsovård, förskola och elevhälsa.
När det finns fortsatt problematik eller om föräldrarna i nuläget är tveksamma är det av värde att initiera uppföljning av barnets utveckling. Denna uppföljning görs bäst inom förskolans och elevhälsans ram, då det är denna verksamhet som barnet ska möta framöver och som kan följa upp resultatet och behov av vidare stöd. Här är samverkan mellan barnhälsovård, förskola, elevhälsan och föräldrarna av avgörande betydelse för överföring av information och planering för barnets fortsatta behov av insatser och skolgång.
Moment | Bedömning | Utförande | Avvikelse | Åtgärd |
Lyssnar och förstår berättelser utan bilder | Språkutveckling, kognitiv förmåga, koncentration. | Anamnes Kan vara att lyssna på högläsning eller inspelning. |
Kan inte koncentrera sig, sitter inte stilla mer än en kort stund, får inget sammanhang i berättelsen. | BHV-team Konsultation BHV-psykolog. Vidare utredning enligt lokala rutiner/ riktlinjer samverkan med elevhälsan |
Berättar begripligt. | Språkutveckling och kognitiv utveckling. | Anamnes Berätta till bild: Vad händer på bilden? |
Kan inte, inte heller anamnesiskt. | BHV-team Konsultation BHV-psykolog. Vidare utredning enligt lokala rutiner/ riktlinjer samverkan med elevhälsan |
Leker med jämnåriga. | Kommunikation och lek. | Anamnes | Leker bäst med yngre barn eller ensam. | BHV-team Konsultation BHV-psykolog. Vidare utredning enligt lokala rutiner/ riktlinjer samverkan med elevhälsan. |
Ritar människor med fem detaljer. | Finmotorik, formuppfattning, öga- handkoordination kroppsuppfattning och självuppfattning. |
Förutom kropp och huvud ska barnets teckning bestå av armar eller ben samt ytterligare 4 detaljer, t.ex. hår, ögon, mun, kläder. Parvisa kroppsdelar är samma detalj. |
Klarar inte kraven. Kroppsdelarna hänger inte ihop. | Om enda missade moment, ingen åtgärd. |
Om fler moment avvikande: BHV-team Konsultation BHV-psykolog. Vidare utredning enligt lokala rutiner/ riktlinjer samverkan med elevhälsan. |
||||
Väntar på sin tur. | Kognitiv utveckling, koncentration. | Anamnes, t.ex. kan vänta på sin tur vid samling i förskolan, i matsituationer. | Kan inte. | Om enda missade moment, ingen åtgärd. |
Om fler moment avvikande: BHV-team Konsultation BHV-psykolog. Vidare utredning enligt lokala rutiner/ riktlinjer samverkan med elevhälsan. |
Anamnes/Observation
- Föräldrarnas och barnets egna frågor och funderingar
- Samspel/kommunikation förälder och barn
- Samspel/kommunikation barn och BHV-personal
Bra ämnen att prata med barnet och föräldrarna om är:
- barnets och familjens vardag
- förskolan, lek och kamratkontakter
- digitala medier, läsa, rita
- samt ämnen som barnet och föräldern själva tar upp
Eventuella formulär som föräldrarna fyller i bör alltid kompletteras med ett samtal.
Rikshandboken i barnhälsovård vänder sig till professionen. Ange yrkestitel, arbetsplats samt din mejladress om du vill att vi ska kunna svara dig.
Redaktionen hanterar inte frågor från allmänheten. Om du har frågor om ett barn kontakta din barnavårdscentral, BVC och/eller 1177.
*Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av den rättsliga grunden "intresseavvägning" (artikel 6.1 f) i GDPR.