D-vitamin

MAT OCH DRYCK

Om betydelsen av D-vitamin och om hur vi får i oss D-vitamin.

D-vitamin är ett av få vitaminer som vi riskerar att få i oss för lite av (1). Därför berikas en del livsmedel med extra D-vitamin och vissa grupper rekommenderas även tillskott.

D-vitamin har stor betydelse för

  • Normal benbildning och skelettillväxt (1).
  • Nyare forskning tyder på att D-vitamin har en viktig roll i att förhindra uppkomsten av en del andra sjukdomar.

Brist på D-vitamin kan orsaka Rakit, "engelska sjukan" hos barn. Denna bristsjukdom är numera mycket sällsynt tack vare D-vitaminprofylax.

Rekommenderat intag av D-vitamin (2):

  Barn < 2 år Barn >2 år
D-vitamin 10 µg/dag 10 µg/dag

D-droppar

För alla

För alla vid behov

För alla

Alla barn från 1 veckas ålder och upp till 2 år rekommenderas tillskott med 5 droppar D-vitamin (D3) dagligen, i vatten- eller oljelösning
(400 IE = 10 mikrogram vitamin D) 

För alla vid behov

En del barn rekommenderas fortsätta med  5 D-droppar även efter 2 år och under hela förskoleåldern:

  • Barn som inte äter fisk.
  • Barn som inte äter D-vitaminberikad mat, till exempel berikade mjölkprodukter och matfetter.
  • Barn som bär kläder som täcker ansikte, armar och ben eller inte är ute i solen under sommaren.


Vissa barn rekommenderas tillskott med 20 µg/dag D-vitamin per dag, det vill säga 10 D-droppar per dag:

  • Barn som bär kläder som täcker ansikte, armar och ben eller inte är ute i solen under sommaren och dessutom inte äter fisk och D-vitaminberikade livsmedel.

För alla vid behov

Remittera vid misstanke om D-vitaminbrist eller vid symtom på rakit

Så länge barnet får D-droppar bör man inte ge andra tillskott med D-vitamin.

Är man osäker på om barnet efter två års ålder behöver fortsätta med D-droppar är det bättre att ge än att låta bli (1).

Hur får man i sig D-vitamin?

  1. Genom maten vi äter (1)
  2. Genom att det bildas D-vitamin i huden när man är ute i solen.
  3. Genom tillskott av D-vitamin (D-droppar)

Under sommarhalvåret är solbestrålningen på huden den viktigaste källan (1). För att bilda D-vitamin motsvarande ett dagligt intag av 5-10 µg från mat, räcker det i juni-juli med 10-15 minuter solexponering av ansikte, armar och händer, två till tre gånger per vecka.

Vitaminet lagras i kroppen och det som bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret. Under vinterhalvåret får vi dock inget D-vitamin genom solens bestrålning av huden på våra nordliga breddgrader i Sverige. Därför är det viktigt att äta mat som är D-vitaminrik och vid behov supplementera med tillskott.

De främsta D-vitaminkällorna i maten är:

  • Fet fisk som t.ex. lax, makrill, sill och tilapia(1)
  • Mjölkprodukter, växtdrycker samt matfetter som D-vitaminberikas
  • Ägg och kött innehåller också en del D-vitamin
  • Industrins berikade barngröt och välling är även en bra D-vitaminkälla (3, 4).

D-vitamininnehåll i några vanliga livsmedel

Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas samt kostdataprogrammet dietistNet
Livsmedel Mängd µg D-vitamin
Lax 100 gr 9,5
Makrill i tomatsås 100 gr 1,4
Makrillfilé 100 gr 5-6
Torsk 100 gr 1,9
Fiskpinnar 100 gr (4 st) 0,9
Tonfisk i vatten på burk 100 gr  4,2
Sill, inlagd 100 gr 11,0
Fiskbullar, stuvade i mjölkbuljong 100 gr 0,2
Räkor 100 gr 0,6
Fågel t ex kyckling 100 gr 1-2
Kött (nöt, fläsk) 100 gr 1
Köttfärssås på nötkött 100 gr 0,1
Falukorv 100 gr 0,2
Köttbullar 100 gr 0,2
Svamp vild t ex Kantarell och Karl Johan 100 gr (35 gr/port) 15-60 (5-21)
Ägg (äggula) 1 st  0,6 (0,5)
Industrins barngröt 1 portion 1,4-4,0
Industrins barnvälling 100 ml 0,75-1,6
Berikade mejeriprodukter t ex mjölk 0,5-3% fetthalt 1 dl 0,5-1
Havredryck- och sojadryck, berikade med D-vitamin 1 dl 0,7-1,6
Havredryck- och sojadryck, oberikade 1 dl 0
Bröstmjölksersättning nr 1 100 ml 1,2-1,7
Tillskottsnäring nr 2 100 ml 1,2-1,7
Tillskottsnäring nr 3-4 100 ml 1-1,5
Margariner och matfettsblandningar, berikade med D-vitamin 1 tsk, 5 gram 0,5
Raps- och olivolja, berikade 1 tsk, 5 gram 1,0
Olja, oberikad 1 tsk 0
Smör 1 tsk 0,03

Val av D-droppar


D-droppar inom BHV skall ses som läkemedel och inte som kosttillskott då de ges för att förebygga sjukdom.

D-dropparna från ACO och Unimedic är läkemedelsklassade och genomgår tester för läkemedel. D-droppar som är klassade som kosttillskott genomgår inte dessa tester och mängden och kvalitén på D-vitamin kan variera.

BHV bör därför rekommendera användning och inköp av läkemedelsklassade D-droppar men om föräldrarna väljer annan produkt av olika skäl så är sannolikt risken liten att den är skadlig. Det är föräldrarnas val och det måste vi respektera.

Amning vid D-vitamintillskott till mamma

D vitamin passerar över till bröstmjölk. Enligt Livsmedelsverket gäller samma rekommenderade intag för gravida och ammande, som för andra vuxna. Doser därutöver till ammande, kan diskuteras och efter bedömning av behandlande läkare kan reduktion av dosen D vitamin till barnet bli aktuell, se även Janusinfo.

Till toppen av sidan