D-vitamin

MAT OCH DRYCK

Om betydelsen av D-vitamin och om hur vi får i oss D-vitamin.

D-vitamin är ett av få vitaminer som riskerar att vi få i oss för lite av (1). Därför berikas en del livsmedel med extra D-vitamin och vissa grupper rekommenderas även tillskott.

D-vitamin har stor betydelse för

  • Normal benbildning och skelettillväxt (1).
  • Nyare forskning tyder på att D-vitamin har en viktig roll i att förhindra uppkomsten av en del andra sjukdomar.

Brist på D-vitamin kan orsaka Rakit, "engelska sjukan" hos barn. Denna bristsjukdom är numera mycket sällsynt tack vare D-vitaminprofylax.

Rekommenderat intag av D-vitamin (2):

  Barn < 2 år Barn >2 år
D-vitamin 10 µg/dag 10 µg/dag

D-droppar

För alla

Alla barn från 1 veckas ålder och upp till 2 år rekommenderas tillskott med 5 droppar D-vitamin (D3) dagligen, i vatten- eller oljelösning
(400 IE = 10 mikrogram vitamin D) 

Val av D-vitamin

D-vitamin och amning

För alla vid behov

En del barn rekommenderas fortsätta med  5 D-droppar även efter 2 år och under hela förskoleåldern:

  • Barn som har mörk hudfärg
  • Barn som inte är ute i solen med bar hud
  • Barn som inte får D-vitaminberikad mat, 
    t.ex. lätt- eller mellanmjölk och margariner
  • Barn som inte äter fisk

För alla vid behov

Remittera vid misstanke om D-vitaminbrist eller vid symtom på rakit

Så länge barnet får 5 droppar D-vitamin per dag bör man inte ge andra tillskott med D-vitamin. Är man osäker på om barnet efter två års ålder behöver fortsätta med D-droppar är det bättre att ge än att låta bli (1).

Hur får man i sig D-vitamin?

1. Genom maten vi äter (1)
2. Genom att det bildas D-vitamin i huden när man är ute i solen

Under sommarhalvåret är solbestrålningen på huden den viktigaste källan (1). Vitaminet lagras i kroppen och det som bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret. Under vinterhalvåret får vi dock inget D-vitamin genom solens bestrålning av huden på våra nordliga breddgrader i Sverige. Därför är det viktigt att äta mat som är D-vitaminrik och vid behov supplementera med tillskott.

De främsta D-vitaminkällorna i maten är:

  • Fet fisk som t.ex. lax, makrill och sill (1)
  • Mjölkprodukter samt matfetter som D-vitaminberikas
  • Ägg och kött innehåller också en del D-vitamin
  • Industrins berikade barngröt och välling är en bra D-vitaminkälla (3, 4)

Föräldrainformation om D-vitamin, en kort version om D-vitamin att skriva ut och ge till föräldrar.

D-vitamininnehåll i några vanliga livsmedel

Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas samt kostdataprogrammet dietistNet
Livsmedel Mängd µg D-vitamin
Lax 100 gr 9,5
Makrill i tomatsås 100 gr 1,4
Makrillfilé 100 gr 5-6
Torsk 100 gr 1,9
Fiskpinnar 100 gr (4 st) 0,9
Tonfisk i vatten på burk 100 gr  4,2
Sill, inlagd 100 gr 11,0
Fiskbullar, stuvade i mjölkbuljong 100 gr 0,2
Räkor 100 gr 0,6
Fågel t ex kyckling 100 gr 1-2
Kött (nöt, fläsk) 100 gr 1
Köttfärssås på nötkött 100 gr 0,1
Falukorv 100 gr 0,2
Köttbullar 100 gr 0,2
Svamp vild t ex Kantarell och Karl Johan 100 gr (35 gr/port) 15-60 (5-21)
Ägg (äggula) 1 st  0,6 (0,5)
Industrins barngröt 1 portion 1,4-4,0
Industrins barnvälling 100 ml 0,75-1,6
Berikade mejeriprodukter t ex mjölk 0,5-3% fetthalt 1 dl 0,5-1
Havredryck- och sojadryck, berikade med D-vitamin 1 dl 0,7-1,6
Havredryck- och sojadryck, oberikade 1 dl 0
Tillskottsnäring nr 3 / mjölkdryck nr 4 1 dl 1-1,5
Margariner och matfettsblandningar, berikade med D-vitamin 1 tsk, 5 gram 0,5
Raps- och olivolja, berikade 1 tsk, 5 gram 1,0
Olja, oberikad 1 tsk 0
Smör 1 tsk 0,03

Val av D-droppar


D-droppar inom BHV skall ses som läkemedel och inte som kosttillskott då de ges för att förebygga sjukdom.

D-dropparna från ACO och Unimedic är läkemedelsklassade och genomgår tester för läkemedel. D-droppar som är klassade som kosttillskott genomgår inte dessa tester och mängden och kvalitén på D-vitamin kan variera.

BHV bör därför rekommendera användning och inköp av läkemedelsklassade D-droppar men om föräldrarna väljer annan produkt av olika skäl så är sannolikt risken liten att den är skadlig. Det är föräldrarnas val och det måste vi respektera.

Amning vid D-vitamintillskott till mamma

D-vitamin passerar över till bröstmjölk. I de fall mamman själv äter D-vitamin i doser upp till 10 mikrogram/dygn (rekommenderat dagligt näringsintag) kan barnet även fortsättningsvis få D-droppar i vanlig dos, 5 droppar/dag, och dosen till barnet behöver ej reduceras.

Vid högre doser D-vitamin än 10 mikrogram/dygn till mamma kan reducering av D-droppar till barnet bli nödvändig, se Janusinfo, efter bedömning av behandlande läkare.

Till toppen av sidan