Psykomotorisk utveckling i olika åldrar
Psykomotorisk utveckling 18 månader
Anamnes, observation, utförande, bedömning av moment, avvikelser och åtgärder för barn 18 månader.
Moment | Bedömning av |
Utförande | Avvikelse | Åtgärd |
Går säkert utan stöd. | Grovmotorik | Utrymme | Går inte eller avvikande. | Remiss till barnläkare. |
Bygger torn av 2-3 klossar. | Finmotorik, koordination, kommunikation. | Träklossar 2-3 cm. | Utför inte. | Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning. Om fler moment tveksamma: Konsultera BHV-psykolog. |
Klotterritar | Finmotorik. | Papper, tjocka färgkritor. Ska klara prickar och streck. |
Utför inte. | Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning. Om fler moment tveksamma: Konsultera BHV-psykolog. |
Talar 8-10 ord. | Kommunikation, lek, kognitiv utveckling. | Anamnes och pekbok. | Utför inte. | Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning. Om fler moment avvikande: Konsultera BHV-psykolog. |
Vid behov remiss BHV-psykolog/barnläkare och logoped/hörselvård. | ||||
Förstår fler än 8-10 ord. | Kommunikation, lek, kognitiv utveckling, hörsel. | Anamnes pekbok. | Förstår inte. |
Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning. Om fler moment avvikande: |
Vid behov remiss BHV-psykolog/barnläkare och logoped/hörselvård. | ||||
Gömmalek | Samspel Kommunikation |
Veckla in leksak i papper när barnet ser på. | Förstår inte. | Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning. Om fler moment avvikande: BHV-team Konsultera BHV-psykolog |
Pekar ut kroppsdelar. | Kognitiv utveckling. | "Var är näsan?" | Utför inte. | Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning. Om fler moment avvikande: BHV-team Konsultera BHV-psykolog |
Hämtar föremål på uppmaning. | Samspel och kognitiv utveckling. | "Hämta dockan!" | Utför inte. | Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning. Om fler moment avvikande: BHV-team Konsultera BHV-psykolog |
Anamnes/Observation
- Föräldrars egna frågor eller funderingar.
- Samspel/kommunikation förälder och barn.
- Samspel/kommunikation barn och BHV-personal.
- Hämtar föremål på uppmaning.
- Kroppsspråk och ljud dominerar. Talar minst 8-10 ord som familjen förstår.
- Leker med bilar, dockor, nallar och staplar 2-3 klotsar på varandra.
- Plockar små smulor med pincettgrepp.
- Kan "rita" punkter och streck med färgkritor.
- Tuggar fast mat, kan äta själv med sked och dricka ur mugg.
- Tar av sig mössa, strumpor och vantar.
- Går uppför lågt trappsteg om någon håller handen.
- Ramlar och reser sig själv.
- Kryper upp- och nedför trappor.
Låt barnet gå fritt och leka på golvet
- Uppmuntra gärna genom att rulla en boll som barnet får hämta.
- Går säkert utan stöd.
- Normalt och symmetriskt rörelsemönster? Tågång, hälta? Påtaglig asymmetri?
- Låt barnet lägga några klossar i en burk. Säker handmotorik?
- Bygger torn av 2-3 klotsar.
- Be barnet räcka en leksak åt föräldern. "Ge mamma bollen". Uppmuntra barnet att peka på näsa, öga, öra.
Rikshandboken i barnhälsovård vänder sig till professionen. Ange yrkestitel, arbetsplats samt din mejladress om du vill att vi ska kunna svara dig.
Redaktionen hanterar inte frågor från allmänheten. Om du har frågor om ett barn kontakta din barnavårdscentral, BVC och/eller 1177.
*Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av den rättsliga grunden "intresseavvägning" (artikel 6.1 f) i GDPR.