Utvecklingsuppföljning i olika åldrar
Utvecklingsuppföljning 2,5 till 3 år
Bedömning av barns motoriska, kognitiva och socioemotionella utveckling vid 2,5 till 3 års ålder. Moment, utförande, avvikelser och åtgärder.
Moment | Bedömning av |
Utförande | Avvikelse | Åtgärd |
Hoppar på hela fotsulan. | Grovmotorik. | Helst barfota, gärna jämfota. | Sätter inte ner hela fotsulan. Tappar balansen. |
Vägledning och råd om lek och stimulans. |
Om fler moment avvikande: Remiss till barnläkare. |
||||
Sparkar boll. | Grovmotorik, lek, koordination. | Större boll >65 mm | Träffar inte bollen, tappar balansen. | Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning, BHV-team |
Om fler moment avvikande: Remiss till barnläkare |
||||
Cirkelklotter. | Finmotorik, koordination. |
Vitt papper, blyertspenna. | Svaga streck, kan inte rita i bågform. Tvärhandsgrepp då barnet håller pennan är tillåtet. | Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning, BHV-team |
Om fler moment avvikande: Konsultation/Remiss till BHV-psykolog |
||||
Talar 2-3 ordssatser. | Språkutveckling och kommunikation, kognitiv utveckling. | Lyssna på barnets spontana tal. Lokal metod för språkscreening. | 2½ år klarar inte 2-ordssatser. 3 år klarar inte 3-ordssatser. Utfall språkscreening. |
Konsultation/Remiss till BHV-psykolog/barnläkare/logoped enligt lokal rutin. Hörselvård |
Lyssnar gärna på sagor. | Kommunikation, lek, koncentration. | Anamnes, ev. bilderbok. | Lyssnar inte. Kan inte sitta still. |
Vägledning och råd om lek och stimulans. |
Enkla rollekar. | Kommunikation, lek, kognitiv utveckling. | Använd leksaker: "Kör bilen!", "Mata dockan!", "Kon äter gräs". Hjälp barnet på traven! | Om barnet enbart ensidigt undersöker leksakerna i munnen eller bankar dem i bordet. | BHV-team Konsultera BHV-psykolog |
Benämner och använder föremål. | Språkutveckling, kommunikation och kognitiv utveckling. | Be barnet peka ut docka, bil, boll och hund. Om barnet inte spontant benämner föremålen, fråga "Vad är det här?" "Ge bollen till dockan". | Om barnet inte klarar uppgifterna utan hjälp av den vuxne. | Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning, BHV-team. |
Om kvarstående avvikelse och/eller fler moment avvikande: Konsultation/Remiss till BHV-psykolog/barnläkare/logoped. |
Anamnes/Observation
- Föräldrars egna frågor eller funderingar.
- Samspel/kommunikation förälder och barn.
- Samspel/kommunikation barn och BVC personal.
- Leker med fantasi, tutar och surrar vid bilkörning, "lagar mat" och bäddar åt dockor, ritar.
- Kan hoppa jämfota på hela fotsulan.
- Låt barnet gå och leka fritt i rummet. Rulla gärna en boll och be att få tillbaka den. Kan sparka boll.
- Om misstanke på avvikelse: Låt barnet springa.
- Lyssnar gärna på sagor.
Rikshandboken i barnhälsovård vänder sig till professionen. Ange din yrkestitel, arbetsplats och mejladress om du vill att vi ska kunna svara dig.
Redaktionen hanterar inte frågor från privatpersoner. Om du har frågor om ett barn kontakta din barnavårdscentral, BVC och/eller 1177 för invånare
*Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av den rättsliga grunden "intresseavvägning" (artikel 6.1 f) i GDPR.