• Du har valt: Sörmland
Motorisk utveckling - översikt

Motorisk utveckling 6 månader

Beskrivning av typisk motorisk utveckling och avvikande motoriskt utförande för barn från 6 månaders ålder.

Vid 6 månader blir många barn blyga. Det är viktigt att du är uppmärksam på detta om du vill se barnets högsta motoriska förmåga. Om du går på för fort kan barnet bli ledset och hela undersökningen kan bli förstörd. Kolla på barnets andning, ansiktsfärg och mimik. Om du ser en snabbare andning, en rödlätt färg i ansiktet eller underläpp som darrar, är det bra att låta barnet få prata med sin förälder eller annan närstående som är med.

Ryggläge

Barnet har nu hunnit prova en mängd rörelser och har både upprepat dem och kombinerat dem. Något som är en nödvändig lek för att skaffa sig erfarenhet om hur rörelserna ska gå till och hur man kan använda dem för att utforska omgivningen. När nya rörelser kommer tränar barnet dem intensivt. Ibland tycks de nästan glömma de gamla rörelserna, men när de nya rörelserna behärskas kombineras gammalt och nytt.

I och med att barnet nu har stabilitet i huvudet och i bålen kan barnet öva armarna, och framför allt händernas rörelser mer, och rörelserna blir mer precisa. I den här åldern börjar en del barn vända sig från rygg till mage.

  • Rör huvudet obehindrat. Föremål kan följas utan att barnet tappar balansen. När barnet vill följa föremål som försvinner åt sidan och uppåt inträffar ofta de första försöken att vända runt.
  • Händerna samarbetar bättre och bättre. Barnet undersöker föremål genom att vända och vrida på dem. Nu är snören, knappar och dylikt intressanta och barnet undersöker dessa uppmärksamt. Barnet slår också gärna (lek)saker mot kroppen eller mot underlaget för att undersöka ljudet.
  • Bålen är stabil och barnet vänder till sidan eller hela vägen till mage.
  • Fötterna hålls högt upp i luften och är intressanta att leka med.

Magläge

Många barn föredrar nu att ligga på mage. I det här läget sker de första förflyttningarna för många barn. De rör sig runt som en klocka och kan på så sätt nå saker som tidigare var utom räckhåll. Den ena kroppshalvan kan vara stabil och ta stöd så att den andra kroppshalvans arm och ben kan röra sig. På det sättet blir det möjligt för barnet att sträcka sig efter nya saker som hålls en bit upp i luften. Dessa förmågor behövs för att förbereda krypande.

  • Huvudet är stadigt och barnet kan vrida huvudet obehindrat för att undersöka omgivningen.
  • Stödjer på raka armar med öppna händer. Barnet försöker också att stödja på den ena eller andra armen och skjuta ifrån för att med den andra nå spännande saker.
  • Bålen är stabil även när barnet rör sig.
  • När barnet stödjer på raka armar sträcks ryggen så att tyngdpunkten flyttas till nedanför naveln och barnet ligger på bäckenet.
  • Barnet kan nu sträcka ett ben samtidigt som det andra kan böjas och utåtroteras. Benen hjälper på detta sätt till när barnet vill röra sig i cirkel åt höger eller vänster.

Sittande

  • Tar själv stöd på armarna framåt. En del barn kan sitta kortvarigt utan stöd.

Stående

  • Barnet tar stöd på hela fötter när det står med stöd.

Handfunktion

  • Greppar efter föremål, lika med båda höger och vänster.
  • Händerna används lika mycket och kan samma saker.
  • Öppnar handen och fingrarna för att greppa.
  • Håller föremålet mot handflatan.

Avvikande motoriskt utförande vid 6 månader

  • Oro vid lägesändringar
  • Rörelsefattigdom
  • Asymmetriska rörelser
  • Hårt knutna händer
  • Inslagna tummar
  • Plantarflektion i fotleden
  • Oförmåga att hålla huvudet stadigt i olika kroppslägen
  • Få rörelser mot tyngdkraften
  • Okoordinerade rörelser
  • Ökade och tydligare avvikelser när barnet vill röra sig målinriktat
  • Skakighet
  • Instabilitet

Till toppen av sidan