Psykomotorisk utveckling 18 månader
PSYKOMOTORISK UTVECKLINGAnamnes, observation, utförande, bedömning av moment, avvikelser och åtgärder för barn 18 månader.
Moment | Bedömning av |
Utförande | Avvikelse | Åtgärd |
Går säkert utan stöd. | Grovmotorik | Utrymme | Går inte eller avvikande. | Remiss till barnläkare. |
Bygger torn av 2-3 klossar. | Finmotorik, koordination, kommunikation. | Träklossar 2-3 cm. | Utför inte. | Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning. Om fler moment tveksamma: Konsultera BHV-psykolog. |
Klotterritar. | Finmotorik. | Papper, tjocka färgkritor. Ska klara prickar och streck. |
Utför inte. | Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning. Om fler moment tveksamma: Konsultera BHV-psykolog. |
Talar 8-10 ord. | Kommunikation, lek, kognitiv utveckling. | Anamnes och pekbok. | Utför inte. | Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning. Om fler moment avvikande: Konsultera BHV-psykolog. |
Vid behov remiss BHV-psykolog/barnläkare och logoped/hörselvård. | ||||
Förstår fler än 8-10 ord. | Kommunikation, lek, kognitiv utveckling, hörsel. | Anamnes pekbok. | Förstår inte. |
Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning. Om fler moment avvikande: |
Vid behov remiss BHV-psykolog/barnläkare och logoped/hörselvård. | ||||
Gömmalek. | Samspel Kommunikation |
Veckla in leksak i papper när barnet ser på. | Förstår inte. | Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning. Om fler moment avvikande: BHV-team Konsultera BHV-psykolog |
Pekar ut kroppsdelar. | Kognitiv utveckling. | "Var är näsan?" | Utför inte. | Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning. Om fler moment avvikande: BHV-team Konsultera BHV-psykolog |
Hämtar föremål på uppmaning. | Samspel och kognitiv utveckling. | "Hämta dockan!" | Utför inte. | Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning. Om fler moment avvikande: BHV-team Konsultera BHV-psykolog |
Anamnes/Observation
- Föräldrars egna frågor eller funderingar.
- Samspel/kommunikation förälder och barn.
- Samspel/kommunikation barn och BHV-personal.
- Hämtar föremål på uppmaning.
- Kroppsspråk och ljud dominerar. Talar minst 8-10 ord som familjen förstår.
- Leker med bilar, dockor, nallar och staplar 2-3 klotsar på varandra.
- Plockar små smulor med pincettgrepp.
- Kan "rita" punkter och streck med färgkritor.
- Tuggar fast mat, kan äta själv med sked och dricka ur mugg.
- Tar av sig mössa, strumpor och vantar.
- Går uppför lågt trappsteg om någon håller handen.
- Ramlar och reser sig själv.
- Kryper upp- och nedför trappor.
Låt barnet gå fritt och leka på golvet
- Uppmuntra gärna genom att rulla en boll som barnet får hämta.
- Går säkert utan stöd.
- Normalt och symmetriskt rörelsemönster? Tågång, hälta? Påtaglig asymmetri?
- Låt barnet lägga några klossar i en burk. Säker handmotorik?
- Bygger torn av 2-3 klotsar.
- Be barnet räcka en leksak åt föräldern. "Ge mamma bollen". Uppmuntra barnet att peka på näsa, öga, öra.