Psykomotorisk utveckling 2,5-3 år
PSYKOMOTORISK UTVECKLINGAnamnes, observation, utförande, bedömning av moment, avvikelser och åtgärder för barn 2,5-3 år.
Moment | Bedömning av |
Utförande | Avvikelse | Åtgärd |
Hoppar på hela fotsulan. | Grovmotorik. | Helst barfota, gärna jämfota. | Sätter inte ner hela fotsulan. Tappar balansen. |
Vägledning och råd om lek och stimulans. |
Om fler moment avvikande: Remiss till barnläkare. |
||||
Sparkar boll. | Grovmotorik, lek, koordination. | Större boll >65 mm | Träffar inte bollen, tappar balansen. | Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning, BHV-team |
Om fler moment avvikande: Remiss till barnläkare |
||||
Cirkelklotter. | Finmotorik, koordination. |
Vitt papper, blyertspenna. | Svaga streck, kan inte rita i bågform. Tvärhandsgrepp då barnet håller pennan är tillåtet. | Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning, BHV-team |
Om fler moment avvikande: Konsultation/Remiss till BHV-psykolog |
||||
Talar 2-3 ordssatser. | Språkutveckling och kommunikation, kognitiv utveckling. | Lyssna på barnets spontana tal. Lokal metod för språkscreening. | 2½ år klarar inte 2-ordssatser. 3 år klarar inte 3-ordssatser. Utfall språkscreening. |
Konsultation/Remiss till BHV-psykolog/barnläkare/logoped enligt lokal rutin. Hörselvård |
Lyssnar gärna på sagor. | Kommunikation, lek, koncentration. | Anamnes, ev. bilderbok. | Lyssnar inte. Kan inte sitta still. |
Vägledning och råd om lek och stimulans. |
Enkla rollekar. | Kommunikation, lek, kognitiv utveckling. | Använd leksaker: "Kör bilen!", "Mata dockan!", "Kon äter gräs". Hjälp barnet på traven! | Om barnet enbart ensidigt undersöker leksakerna i munnen eller bankar dem i bordet. | BHV-team Konsultera BHV-psykolog |
Benämner och använder föremål. | Språkutveckling, kommunikation och kognitiv utveckling. | Be barnet peka ut docka, bil, boll och hund. Om barnet inte spontant benämner föremålen, fråga "Vad är det här?" "Ge bollen till dockan". | Om barnet inte klarar uppgifterna utan hjälp av den vuxne. | Vägledning och råd om lek och stimulans. Uppföljande undersökning, BHV-team. |
Om kvarstående avvikelse och/eller fler moment avvikande: Konsultation/Remiss till BHV-psykolog/barnläkare/logoped. |
Anamnes/Observation
- Föräldrars egna frågor eller funderingar.
- Samspel/kommunikation förälder och barn.
- Samspel/kommunikation barn och BVC personal.
- Leker med fantasi, tutar och surrar vid bilkörning, "lagar mat" och bäddar åt dockor, ritar.
- Kan hoppa jämfota på hela fotsulan.
- Låt barnet gå och leka fritt i rummet. Rulla gärna en boll och be att få tillbaka den. Kan sparka boll.
- Om misstanke på avvikelse: Låt barnet springa.
- Lyssnar gärna på sagor.