Motorisk utveckling - översikt

Avvikande motoriskt utförande 18 månader - 5,5 år

Modell för hur du hittar mer diskreta motoriska problem i åldern 18 månader till 5,5 år. För att identifiera dessa bör du även observera barnets koordination och koncentrationsförmåga.

Vid 18 månader har barnet uppnått sina basfunktioner som att sitta, stå och gå. Motoriska problem som torticollis, plexusskada, asymmetrisk motorisk utveckling, CP samt muskelsjukdomar och degenerativa sjukdomar (som debuterar i tidig ålder) bör ha upptäckts.

Nu är det mer diskreta motoriska problem som måste hittas, till exempel minimal CP och DCD. För att öka sannolikheten för att identifiera barn med dessa svårigheter bör du i tillägg till att observera barnets motoriska förmåga även observera barnets koordination och koncentrationsförmåga.

Modell för att bedöma koordination och koncentration

Genom att komplettera den motoriska undersökningen med en bedömning av barnets koordination och koncentrationsförmåga under aktivitet möjliggörs en tidig identifikation av barn med koordination och/eller uppmärksamhetssvårigheter.

Combined Assessment of Motor Performance and Behaviour (CAMPB) är en modell skapad av Hemgren och Persson med syftet att kunna bedöma koordination och koncentrationsförmåga under aktivitet (73–75).

En optimal koordination- och koncentrationsförmåga definierades enligt CAMPB som följer:

Koordination

Barnet:

  • Utför exakta viljemässiga rörelser med rätt anpassad kraft.
  • Stabiliserar sin kropp i olika lägen.
  • Visar god uppfattning av kroppens läge i rummet.
  • Anpassar sina rörelser med hjälp av synen.
  • Anpassar sitt rörelsetempo till sin egen förmåga och situationens krav.

Koncentration

Barnet:

  • Är uppmärksam på sin omgivning, men kan samtidigt rikta sitt intresse mot undersökaren.
  • Låter sig inte störas av egna impulser eller ovidkommande intryck.
  • Visar tydligt intresse och genomför testuppgifterna.
  • Uppfattar när nästa uppgift erbjuds.

Bristande koordinationsförmåga och (påtagligt) bristande uppmärksamhets- och koncentrationsförmåga bör utredas närmare.

Förankra alltid det du observerar hos föräldrarna. Resultaten från din undersökning måste ställas i relation till föräldrarnas och förskolepersonalens observation och bedömning av barnet (76).

Referenser

Referenser - Motorisk utveckling

Till toppen av sidan