Nationell målbeskrivning för psykologer för barnhälsovård och mödrahälsovård

PROFESSIONER INOM BHV

Beskrivning av mödra- och barnhälsovårdspsykologernas uppdrag inom verksamheten och till familjerna. Villkor, riktlinjer, behörighet och kompetens.

MHV/BHV-psykologernas verksamhet

Värdegrund

Alla barn har rätt till goda och trygga uppväxtvillkor.

Verksamhetsmål

Ur ett folkhälsoperspektiv främja psykisk hälsa och förebygga psykisk ohälsa hos blivande föräldrar och familjer med barn i förskoleåldrarna.

Övergripande strategi

Verksamheten tillför övriga primärvården och samverkanspartners ett psykologiskt perspektiv på barnets och föräldraskapets utveckling.
Verksamheten ansvarar vid behov för individ- och familjeinriktade insatser till målgruppen.

Arbetssätt

Utgångspunkt är ett salutogent förhållningssätt där friskfaktorer stärks genom hög tillgänglighet med tidiga och korta insatser. Metod och inriktning ska vara i nära samklang med övrig MHV/BHV och stå för förebyggande insatser av psykologisk karaktär.

Arbetet karaktäriseras i hög grad av ett eklektiskt förhållningssätt det vill säga val av insats sker utifrån vad situationen kräver och i enlighet med vetenskap och väl beprövad erfarenhet.

Uppdrag för psykologer för barnhälsovård och mödrahälsovård

Hälsofrämjande och förebyggande insatser inom verksamhet - bild
Hälsofrämjande och förebyggande insatser för individ och familj

Hälsofrämjande och förebyggande insatser inom verksamheten

Konsultation till personal angående generellt, riktat och individuellt arbete

  • Tillfälle att reflektera över det egna arbetet.
  • Ökad kunskap.
  • Ökad skicklighet.
  • Bidra till att behålla ett professionellt arbetssätt.
  • Diskussion angående handläggning av enskilda ärende.

Metodutveckling

  • Revision av basprogrammen för MVC och BVC.
  • Initiera och implementera nya arbetsmetoder.
  • Uppföljning och utvärdering.
  • Föräldrastöd.

Sakkunnigutlåtande/information

  • Expertutlåtande.
  • Remissinstans.
  • Påverka samhället i en för barn familjer gynsam riktning.

Fortbildning

  • Kartlägga fortbildningsbehov.
  • Planera fortbildning.
  • Arrangera och genomföra fortbildning.
  • Förmedla ny kunskap.

Samverkan

  • Vidarutveckla samarbetsformer med interna och externa verksamheter.

Hälsofrämjande och förebyggande insatser för individ och familj

Psykologiska interventioner

  • Bedömning
  • Behandling

Föräldrakonsultationer

  • Bedömer och vägleder i upplevda problem kring barnet.
  • Bedömer och vägleder i upplevda problem i föräldraskapet.

Föräldrastöd i grupp

  • Delta i föräldragrupper på MVC.
  • Delta i föräldragrupper på BVC.
  • Initiera och delta i riktade föräldragrupper.

Kunskapsöverföring/information

  • Kontakt med media.
  • Öppna föreläsningar.

Barnbedömningar på BHV-nivå

  • Utvecklingsanamnestiskt samtal
  • Observation
  • Utvecklingsbedömning

Samverkan

  • Interna aktörer
  • Externa aktörer

Vidareremittering till annan instans.

Villkor för verksamheten

Riktlinjer

Verksamheten ska utgå från det övergripande samhällsuppdrag som givits till mödrahälsovården och barnhälsovården i:

  • Hälso-och sjukvårdslagen"(1982:763)
  • Konventionen om barns rättigheter. FN, 1989
  • Kvalitetssäkring av barnhälsovården. Att skydda skyddsnätet, Socialstyrelsen, 1994:19
  • "Stöd i föräldraskapet". SOU 1997:161
  • "Yrkesetiska principer för psykologer i Norden". Sveriges Psykologförbund, 1998
  • "Barnhälsovårdens betydelse för barns hälsa - en analys av möjligheter och begränsningar i ett framtidsperspektiv", A State of the Art Document, Medicinska forskningsrådet (MFR), 1999
  • "Föräldrastöd – en vinst för alla" SOU 2008:131
  • "Vägledning för barnhälsovården" Socialstyrelsen, 2014
  • "Kunskapsstöd för mödrahälsovården" Socialstyrelsen, 2014
  • Patientlagen (2014:821) Socialdepartementet, 2014
  • Primärvårdens strategiska mål och gemensamma värdegrund.
  • Verksamhetsbeskrivning för lokal barnhälsovård
  • Verksamhetsbeskrivning för lokal mödrahälsovård

Psykologens behörighet och kompetens

Legitimerad psykolog med fördjupade kunskaper i konsultationsmetodik, utvecklings-psykologi, graviditetspsykologi, föräldraskapets psykologi, hälsopsykologi och psykoterapeutiska metoder anpassade till mödrahälsovårds- och barnhälsovårdsarbete. Psykologen ska kunna göra barnbedömningar på BHV-nivå.

Förutsättningar

Behovet är beräknat till 1 heltids psykologtjänst för ett underlag på högst 2 000 barn och 300 gravida. Arbetet inom mödrahälsovården bör uppgå till minst en tredjedel av arbetstiden. Skillnader i befolkningsstruktur som påverkar behovet av antal psykologtjänster är: områdets geografiska utsträckning, socioekonomisk karaktär och omflyttning i området, hög andel utlandsfödda föräldrar, låg utbildningsnivå samt antalet MVC/BMM, BVC och antalet anställda.

  • Extern handledning.
  • Egen kompetensutveckling.
  • Mandat att delta i formellt kollegialt nätverk.
Till toppen av sidan