Teamarbete i barnhälsovården
Förutsättningar för ett effektivt teamarbete inom barnhälsovården, där barns och familjers behov är utgångspunkten.
För alla
För alla vid behov
För alla
Teambesök
- Hälsoövervakning - att följa barns hälsa, utveckling och livsvillkor
- Förebyggande arbete
- Hälsofrämjande arbete (levnadsvanor, miljö, anknytning)
Föräldrastöd i grupp
Samverkan med andra professioner och verksamheter
Till exempel:
- Socialtjänstens förebyggande verksamhet
- Mödrahälsovården
- Folktandvården
- Biblioteket
Teamträffar
- Konsultationsgrupper
- Erfarenhets- och kunskapsutbyte
- Planering inom teamet
För alla vid behov
Teambesök i områden med ökade riskfaktorer
Socioekonomiskt utsatta områden
Teambesök för grupper av barn med utökade behov
Till exempel:
- Adoption
- Migration
- Familjehemsplacering
- Barn från länder med ökad risk för könsstympning
Gemensamma hembesök i områden med utökad risk
- Förebyggande
- Hälsofrämjande
- Risk- och skyddsfaktorer
Föräldrastöd i grupp för specifika grupper
Till exempel:
- Utlandsfödda
- Pappor, mammor, regnbågsfamiljer
- Levnadsvanor
- Språksvårigheter
För alla vid behov
Riktade teambesök
- Utökad bedömning
- Utökat stöd
Till exempel:
- Övervikt eller fetma
- Språksvårigheter
- Utvecklingsavvikelser
- Barn som far illa eller barn som riskerar att fara illa
- SIP (Samordnad Individuell Plan)
Riktade gemensamma hembesök
- Utökad bedömning
- Utökat stöd
Teamträffar gällande barn med utökat behov av samverkan
Till exempel:
- VITS (Vardagsnära Insatser i Tydlig Samverkan)
- Barnhälsovårdteam
Interprofessionell teamkompetens, innebär kunskap och respekt för andra professioners kompetens, roller och ansvarsområden samt att kunna använda respektive teammedlems unika roll i teamarbetet för att nå fram till bästa möjliga vård (27). Kunskap om och förståelse för de övriga professionernas roll i teamet är nödvändig för att inse sin egen professionella roll (28).
Effektiva team har ett jämställt inbördes förhållande (29). Teamarbete är ett integrerat arbetssätt där teammedlemmarna gemensamt tar beslut och ansvar för måluppfyllelsen till motsats från hierarkiska arbetsformer (27). I akademiska yrken såsom i hälso- och sjukvården har det funnits en kultur att prisa individuella yrkesmässiga insatser (30). Teamet är beroende av varandra för att förmedla kunskap och stöd för barnets fortsatta hälsa och utveckling. I ett prestigelöst teamarbete får den teammedlem som har störst förtroende hos barnet och familjen förmedla budskap och insatser (4).
Teammedlemmarna behöver vara positivt inställda till teamarbete och ha social kompetens för att bidra till ett positivt teamklimat (29). Det finns samband mellan teamets klimat och teamets effektivitet (31). Det krävs både engagemang och tid för att främja ett teamarbete där energi och riktning bildas (29).
Ledningen ansvarar för stödjande strukturer för teamet. Studier visar att gemensamma lokaler och teamträffar kan möjliggöra kommunikation och kontinuitet inom teamet (33-35). Studier visar också betydelsen av dokumentationssystem som främjar teamarbete (35).
Rikshandboken i barnhälsovård vänder sig till professionen. Ange yrkestitel, arbetsplats samt din mejladress om du vill att vi ska kunna svara dig.
*Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av den rättsliga grunden "intresseavvägning" (artikel 6.1 f) i GDPR.